Reguleringsordning og lønregulering i staten pr. 1. april 2025

Lønregulering i staten pr. 1. april 2025.

I CFU-forliget OK24 er der aftalt en lønstigning på 1,27 pct. pr. 1. april 2025.
Samtidig sker udmøntning fra reguleringsordningen. Reguleringsordningen udmønter denne gang med -0,78 pct.

Den primære årsag til at reguleringsordningen udmønter negativt og dermed mindre end forventet ved OK24-forligsindgåelsen er, at den private lønudvikling har udviklet sig mindre positivt end forventet. Jf. også yderligere forklaringen nedenfor vedr. datagrundlaget for reguleringsordningen.

Procentreguleringen for lønninger pr. 1. april 2025 er herefter beregnet til: 23,3095

Til orientering indsættes link til lønkort på CFU’s hjemmeside, hvor satserne pr. 1.april 2025 fremgår Lønkort pr. 1.4.2025 – CFU

Regulering af tjenestemandspensioner i staten pr. 1. april 2025.

Siden 1. april 2005, hvor pensionerne i forhold til lønningerne blev reguleret med 1 ekstra procent samt den efterfølgende omlægning af grundbeløbsniveauet for lønninger i 2012, har procentreguleringen for løn og pension været forskellige. For OK-perioden 2024-26 har Lønningsrådet besluttet, at reguleringen af tjenestemandspensionerne følger de aftalte generelle lønstigninger for ansatte i staten.

Procentreguleringen for pensioner pr. 1.april 2025 er herefter beregnet til: 63,1445

Vedr. datagrundlaget for reguleringsordningen den 1. april 2025.

I forbindelse med den tekniske afstemning om udmøntningen fra reguleringsordningen den 1. april 2025 har CFU taget forbehold for, at Danmarks Statistiks opgjorte lønudvikling for den private sektor denne gang er opgjort for lavt. Årsagen til dette er, at stigning til fritvalgskontoen på 2 pct.-point, som er aftalt på store dele af det private område, kun er indregnet i lønudviklingen for så vidt angår DA’s område. For områder uden for DA, som måtte have tilsvarende aftaler, har Danmarks Statistik pt. ikke mulighed for at foretage indregningen.

Problemstillingen er rejst af CFU’s forhandlingsudvalg overfor finansministeren, og det er CFU’s indstilling, at der skal ske en kompensation for den manglende indregning. Der er i skrivende stund ikke enighed om, hvorvidt der skal ske en kompensation, hvad størrelsen af kompensationen er eller (i givet fald) hvordan og hvornår kompensationen skal ske.

Vedr. datagrundlaget for reguleringsordningen skal det desuden nævnes, at det er første gang, at reguleringsordningen beregnes på baggrund af Danmarks Statistiks standardberegnede lønindeks, jf. resultatet herom fra OK24. Hvis vi var fortsat med at anvende det hidtidige implicitte lønindeks ville reguleringsordningen i stedet for -0,78 pct. have udmøntet -1,14 pct, altså 0,36 pct.-point mindre end med det nye lønindeks

Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted antager vi at du er indforstået med dette.